tirsdag den 28. november 2017

App med fagtesange

Her i den kolde og mørke tid kan det være rart med ideer til hyggelige indendørs aktiviteter. Et bud kunne være at synge med til app´en "Fagtesangbogen". Fagtesangbogen har efterhånden nogle år på bagen.

Siden er Fagtesangbogen 2 kommet til.

Jeg har med stor fornøjelse set, hørt og brugt Fagtesangbogen med mine egne børn i flere år. Der er to gratis sange i både Fagtesangbogen og Fagtesangbogen 2. Man kan tilkøbe enkelte sange for 9 kr/stk eller en pakker med 10 sange á 45 kr.

Alder: Umiddelbart fra 0-5 år. Men jeg kunne forestille mig mange børn, som ville være glade for at synge med, selv når de bliver ældre.

Fordele:
Fagtesangbøgerne indeholder pt. 30 af de mest kendte danske børnesange. De bliver sunget i børnevenlige tonearter - dvs ikke for dybt. Sangerne er filmet på en rolig baggrund og kommunikerer med tydelige fagter. Selve sangene er arrangeret enkelt og lige til at synge med på.

Som voksen kan man lære eller genopfriske en masse børnesange og lære fagter til dem, så man selv kan synge dem med sine børn. Min erfaring er, at app´en også appellerer til de mindre børn, med den tydeligt kommunikerende sanger.

Sjov med kamera: man kan filme sig selv undervejs og evt. optage sig selv synge sangene.

Ulemper:
Prisen!
45 kr. virker meget for et køb i en app. Man kan selvfølgelig nøjes med at tilkøbe enkelte sange á 9 kr stykket - men det er jo rart at kunne høre dem alle sammen, når man først er i gang. Min personlige erfaring er dog, at da jeg først havde købt dem, fortrød jeg ikke - og jeg havde glæde af app´en i flere år.

Samlet vurdering:
Fagtesangbogen kan anbefales, hvis man gerne vil lære sine børn et godt repertoire af danske børnesange. Det er gode sangere som samtidig kommunikerer godt med ansigt og fagter, rolige billeder, fine sangarrangementer samt gode tonearter. Da der ikke er tegnefilm eller lignende til sangene, synes jeg at app´en inspirerer til, at børn og forældre kan synge sammen med øjenkontakt, når alle har lært sangene.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar